هتل هوشمند چیست؟ و چه امکاناتی دارد؟

09198649902 همراه
هتل هوشمند

فناوری هتل‌های هوشمند یک روند مهم برای صاحبان هتل‌ها است که باید از آن آگاه شوند، زیرا در حال حاضر، ظهور و رشد تکنولوژی هتل هوشمند از جمله مهمترین پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت هتل ‌داری محسوب می‌شود.

آریا لاک
آریا لاک

فناوری هتل‌های هوشمند یک روند مهم برای صاحبان هتل‌ها است که باید از آن آگاه شوند، زیرا در حال حاضر، ظهور و رشد تکنولوژی هتل هوشمند از جمله مهمترین پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت هتل ‌داری محسوب می‌شود.

به لطف این واقعیت که فناوری همه جنبه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، صنعت هتل‌داری نیز شروع به بهره‌مندی از "اینترنت اشیا" کرده است. ایده طراحی هتل هوشمند به ویژه در سال‌های اخیر از نظر رضایت مهمانان و صرفه‌جویی مالی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به اختصار توضیح می‌دهیم که هتل هوشمند چیست، اهمیت، مزیت و امکانات هتل های هوشمند چه می‌باشد.

هتل هوشمند چیست؟ 

اتاق هتل هوشمند اتاقی است که از ابزارهای الکترونیکی هوشمندی استفاده می‌کند که از اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کنند. هتل هوشمند ادغام سیستم‌های مشابه در خودروها، خانه‌ها و حتی برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند در هتل‌ها است. به عبارت دیگر، وقتی می‌گوییم هتل هوشمند چیست، می‌توانیم آن را به عنوان سیستمی بیان کنیم که امکان استفاده از بسیاری از خدمات را با فناوری اینترنت اشیا (IoT) فراهم می‌کند. این قابلیت اتصال و ارتباط اینترنتی به دستگاه‌ها امکان می‌دهد اطلاعات را از اینترنت پیدا کنند و با سایر دستگاه‌های مجاور تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است به این معنی باشد که چندین دستگاه را می‌توان از یک بلندگوی هوشمند کنترل کرد یا عملکرد دستگاه‌ها را می‌توان از یک هاب کنترل کرد.

اگر هتل هوشمندی را انتخاب کرده‌اید که این سرویس را برای مهمانان خود ارائه می‌دهد، وقتی اپلیکیشن موبایل آن هتل را در تلفن همراه خود دانلود می‌کنید، می‌توان گفت که اکنون کنترل کامل تعطیلات خود را در دست دارید.

شما همه چیز را در اتاق خود مدیریت می‌کنید. تنظیمات تهویه مطبوع، سیستم‌های صوتی و تصویری، روشنایی، ساعات نظافت اتاق خود و موارد دیگر را به دلخواه برنامه ریزی کنید. فعالیت‌های هتل را از طریق تلفن خود دنبال کنید. شما همچنین می‌توانید درخواست‌های فعالیت خود مانند سونا، کنسرت و غذا را نیز برنامه ریزی کنید.

چرا فناوری اتاق هوشمند اهمیت پیدا کرده است؟

شاید مهمترین دلیل این باشد که با افزایش جنبه راحتی، می‌توان تجربه واقعی اقامت در هتل را افزایش داد. با این حال، راه‌حل‌های هتل هوشمند به دلایل دیگری مانند توانایی آن‌ها در کاهش برخی از هزینه‌های مربوط به راه‌ اندازی هتل، محبوبیت پیدا کرده‌اند. این به نوبه خود می‌تواند نتایج مالی را بهبود بخشد. همچنین، عامل تازگی یک اتاق  هوشمند می‌تواند برای متمایز شدن هتل از هتل‌های معمولی و استراحت‌گاه‌های سنتی‌تر مورد استفاده قرار گیرد و آن را به مفهومی جالب از دیدگاه بازاریابی تبدیل کند.

امکانات هتل هوشمند

1. شخصی سازی بیشتر

یکی از مزایای اتاق‌های هوشمند هتل، امکان شخصی سازی بیشتر مهمانان است. این بدان معنی است که یک مهمان هتل می‌تواند به سرعت و به راحتی اتاق خود را طوری تنظیم کند که دقیقاً همانطور که می‌خواهد دریافت کند و آن را مانند خانه احساس کند. از طریق یک سیستم هوشمند، دستگاه تبلت یا سایر نقاط کنترل مرکزی، مشتریان می‌توانند به سرعت تغییراتی در شرایط اتاق ایجاد کنند، مانند انتخاب درجه حرارت و سطح روشنایی دلخواه. علاوه بر این در صورتی هر فرد تنها یک بار به هتل هوشمند مراجعه کند، اطلاعات او برای اقامت‌های بعدی ثبت خواهد شد.

2. کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد

به لطف نوآوری‌های تکنولوژیکی ارائه شده توسط اتاق های هوشمند هتل یا به عبارت دیگر هوشمند بودن سیستم روشنایی و کنترل دما ، حسگرها به محض خروج مهمانان از اتاق خود، سیگنال‌ها را به سیستم‌های لازم ارسال می‌کنند و در نتیجه با شناسایی وسایل استفاده نشده اما فعال در اتاق و خاموش کردن آن‌ها  از ضایعات و ضرر مالی جلوگیری می‌شود.

3. امکانات سلف سرویس

بیشتر هتل‌های هوشمند از برنامه‌های تلفنی استفاده می‌کنند که در آن‌ها می‌توان نور، تهویه مطبوع، پرده‌ها، گرمایش، قفل در و سیستم‌های تلویزیون را از راه دور مدیریت کرد. به لطف این اپلیکیشن ها، مهمانان می‌توانند تهویه مطبوع اتاق‌های خود را به دلخواه خود تنظیم کنند، حتی زمانی که روی تخت خود دراز می‌کشند یا در حال گردش در شهر هستند. این وضعیت هم رضایت میهمانان را افزایش می‌دهد و هم حجم کاری کارکنان هتل را کاهش می‌دهد.

امکانات هتلهای هوشمند

4. پیش‌بینی تعمیر و نگهداری

در طراحی این هتل ها از سنسورهای هوشمند استفاده شده که اگر خرابی رخ دهد آن را با دادن هشدار اعلام می‌کنند و قبل از به وجود آمدن یک مشکل جدی و پر هزینه آن را رفع می‌کنند.

5. بهینه‌ سازی زمان کاری کارکنان

همانطور که توضیح داده شد در هتل های هوشمند بسیاری از کار ها از طریق تلفن همراه انجام شده و با آن‌ها به سوالات متداول مهمانان پاسخ داده می‌شود. در نتیجه احتیاج کمتری به نیروی انسانی داشته و کارایی و عملکرد کارکنان هتل افزایش پیدا خواهد کرد.

6. رزرواسیون پارکینگ هوشمند

یکی دیگر از امکاناتی که برای مهمان‌ها در این هتل‌ها فراهم شده، این است که آن‌ها می‌توانند از طریق اپلیکیشن هتل و حسگر‌های هوشمند، مکان پارک مورد نظر خود را از قبل رزرو کنند که این مزیت سبب صرفه ‌جویی هزینه مدیریت و زمان مهمان خواهد شد.

7. پذیرش و تسویه بدون معطلی

برای اینکه فرآیند پذیرش سریع‌تر و راحت‌‌تر صورت گیرد، مهمان‌ها می‌توانند قبل از رسیدن به هتل از طریق اپلیکیشن به کارکنان هتل ورود خود را اطلاع دهند. علاوه بر این برای دریافت اتاق هم می‌توانند از این امکان استفاد کنند.

8. استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق

به منظور کاهش هزینه مربوط به  چاپ کارت برای هتل و همچنین افزایش اطمینان خاطر مسافر که تنها خودش قابلیت دسترسی به اتاق را دارد، از  موبایل به عنوان کلید استفاده می‌شود.

9. کنترل و دسترسی از راه دور

اتاق‌های هوشمند هتل یا سوئیت‌های هوشمند به مهمانان امکان می‌دهد اتاق‌های هتل خود را از راه دور کنترل کنند. به عنوان مثال، یک مهمان می‌تواند درب هتل را قفل کند، پرده‌ها را ببندد و باز کند، تلویزیون را روشن یا خاموش کند و سیستم روشنایی را دستکاری کند. هتلداران همچنین می‌توانند از راه دور به اتاق‌ها دسترسی داشته باشند، دمای اتاق را تغییر دهند و پس از خروج مهمانان، چراغ‌ها را خاموش کنند.

فناوری اتاقهای هوشمند

مزایای هوشمند سازی هتل

1. امکان دسترسی و کنترل کارکنان هتل به اتاق های مختلف از یک مکان دور

2. مجهز به سیستم مدیریت هوشمند مصرف انرژی

3. مجهز به سیستم امنیتی بسیار پیشرفته به منظور محافظت از تمامی اتاق‌ها و بخش‌ها

4. قابلیت کنترل هوشمند تمام اجزا و امکانات داخلی هتل

5. دارای سیستم هشدار هوشمند به منظور قطع خودکار برق و گاز و اطفاء هوشمند حریق هنگام بروز خطر

6. امکان تهیه گزارش برای بررسی دقیق‌تر مصرف انرژی در تمامی بخش‌ها و ارائه آن به مدیر

7. قابلیت ارائه خدمات رفاهی هوشمند به مسافران و جلب رضایت آن‌ها

8. قابلیت برقراری هر گونه ارتباط از طریق یک دکمه و جلوگیری از اتلاف وقت



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید